Освітня програма
Біохімія
Профіль освітньої програми
Тип ступеня та обсяг програми | Одиничний, тривалість програми – 240 кредитів ЄКТС, 3 роки 10 місяців |
Вищий навчальний заклад (заклади) | Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна Vasyl’ Stus Donetsk National University, Ukraine |
Акредитаційна організація | Відділ ліцензування Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України, НАЗЯВО |
Період акредитації | Програма впроваджена у 2014 р. Акредитована на 10 років |
Рівень програми | Національна рамка кваліфікацій України (6 рівень, перший бакалаврський рівень),
Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти QF EHEA (First cycle), Європейська рамка кваліфікацій для навчання впродовж життя EQF LLL (level 6) |
Мета програми
Підготовка фахівців, які на основі знань основних законів хімії, властивостей хімічних елементів та їх сполук органічної і неорганічної природи, сучасних методів синтезу та аналізу вміють передбачати властивості хімічних речовин, що є складовими біологічних систем різного рівня, проводити експериментальні дослідження та трактувати їх результати.
Об’єкти вивчення: хімічні елементи і хімічні сполуки, що входять до складу біологічних систем різного рівня, біохімічні перетворення та фізичні процеси, що їх супроводжують чи ініціюють.
Цілі навчання (очікуване застосування набутих компетентностей): опанування системи умінь і набуття відповідних компетентностей для їхнього практичного застосування у хімічному синтезі та аналізі.
Характеристика програми
1 | Предметна область / Спеціальність | 10 Природничі науки / 102 Хімія |
2 | Фокус програми: загальна/спеціальна | Загальна освіта в галузі хімії та біохімії |
3 | Орієнтація програми | Академічна, СО Бакалавр |
4 | Особливості програми | Акцент на проведенні науково-дослідницького пошуку. Мобільність за програмою ТЕМПУС-ТАСІС, ЕРАЗМУС МУНДУС та ін.– рекомендується, але не є обов’язковою. |
Працевлаштування та продовження освіти
1 | Працевлаштування | Професійна діяльність у галузі хімічних і біохімічних досліджень |
2 | Продовження освіти | Можливість навчання за програмою другого (магістерського) рівня вищої освіти.
Набуття часткових кваліфікацій за іншими спеціальностями в системі післядипломної освіти. |
Стиль та методика навчання
1 | Підходи до викладання та навчання | Проблемно-орієнтоване навчання, з елементами самонавчання. Лекційні курси поєднуються з практичними роботами і лабораторними заняттями. Теоретичні знання і практичні навички закріплюються і удосконалюються під час проходження навчальної і виробничої практик. |
2 | Система оцінювання | Усні та письмові екзамени, заліки, захист звіту з практики, тематичні дослідження, ессе, презентації, поточне оцінювання, захист курсових робіт (проектів), комплексний державний іспит тощо. |
Програмні компетентності
1 Інтегральні компетентності
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі хімії та біохімії або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів хімії, біології і біохімії і характеризується комплексністю та невизначеністю умов (ІК).
2 Загальні компетентності
- Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу на основі логічних аргументів та перевірених фактів (ЗК-1).
- Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями, гнучкість мислення, відкритість до застосування хімічних знань та вмінь в широкому діапазоні майбутніх місць роботи та повсякденному житті (ЗК-2).
- Здатність працювати у команді та автономно, здатність до планування та управління часом, організаційні навички (ЗК-3).
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях, а також до адаптації та дії в новій ситуації (ЗК-4).
- Здатність здійснювати математичні розрахунки, оцінку та аналіз помилок, правильно використовувати одиниці та способи представлення даних (ЗК-5).
- Навички, які стосуються здатності до міжособистісної взаємодії, ефективної комунікації з представниками професійних груп різного рівня, а також до представлення комплексних даних усно та письмово, в тому числі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ЗК-6).
- Здатність до спілкування іноземною мовою, як усно, так і письмово (ЗК-7).
- Вміння спілкуватися із нефахівцями (ЗК-8).
- Дотримання етичних принципів у професійної діяльності та з погляду розуміння можливого впливу досягнень з хімії на усі сфери життя, прагнення до збереження навколишнього середовища (ЗК-9).
- Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК-10).
- Здатність бути критичним і самокритичним (ЗК-11).
- Здатність до самоорганізації та самоосвіти (ЗК-12).
- Здатність використовувати основи правових знань у життєдіяльності (ЗК-13).
3 Фахові компетентності
- Розуміння ключових хімічних і біохімічних понять, основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що стосуються природничих наук та наук про життя і землю, для забезпечення можливості в подальшому глибоко розуміти спеціалізовані області хімії та біохімії (СК-1).
- Вміння застосовувати знання і розуміння для вирішення якісних та кількісних проблем відомої природи (СК-2).
- Здатність розпізнавати і аналізувати проблеми, застосовувати стандартну методологію до вирішення проблем, приймати обґрунтовані рішення в області хімії та біохімії (СК-3).
- Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт (СК-4).
- Навички в практичному застосуванні теоретичних відомостей (СК-5).
- Навички в області застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для обробки хімічних даних, використання спеціального програмного забезпечення та моделювання в хімії та біохімії (СК-6).
- Пов’язані з біохімією практичні вміння: Практичні навички, що дозволяють зрозуміти ризики та безпечно працювати, виконуючи професійні обов’язки (СК-7).
- Здатність здійснювати лабораторні дослідження під керівництвом та автономно, навички, необхідні для проведення лабораторних процедур, пов’язаних з синтетичною та аналітичною роботою (СК-8).
- Вміння здійснювати кількісні вимірювання фізико-хімічних величин, вміння описувати, аналізувати і критично оцінювати експериментальні дані (СК-9).
- Вміння використовувати стандартне хімічне обладнання (СК-10).
- Здатність до опанування нових областей хімії та біохімії шляхом самостійного навчання (СК-11).
- Розуміння етичних та соціальних проблем, які стоять перед хімією, розуміння етичних стандартів досліджень і професійної діяльності в галузі хімії та біохімії (наукова доброчесність) (СК-12).
Програмні результати навчання
Знання
- Базові методологічні знання та розуміння основ хімії, біохімії та суміжних галузей знань (ПРНЗ-1).
- Здатність розуміти та інтерпретувати закони фізики та математики на рівні, достатньому для використання їх у різних сферах хімії, в тому числі біохімії (ПРНЗ-2).
- Знання хімічної термінології та номенклатури, спроможність описувати хімічні дані у символьному (структурному) вигляді (ПРНЗ-3).
- Знання основних типів хімічних реакцій та їх характеристики (ПРНЗ-4).
- Здатність пояснити зв’язок між будовою та властивостями речовин (ПРНЗ-5).
- Знання та розуміння періодичного закону та періодичної системи елементів, здатність описувати, пояснювати та передбачати властивості хімічних елементів та сполук на їх основі (ПРНЗ-6).
- Знання основних принципів квантової механіки, здатність застосовувати їх для опису будови атома, молекул та хімічного зв’язку (ПРНЗ-7).
- Базові знання принципів і процедур фізичних, хімічних, фізико-хімічних, біохімічних методів дослідження, типового обладнання та приладів (ПРНЗ-8).
- Знання основ планування та проведення експериментів, методики та техніки приготування розчинів та реагентів (ПРНЗ-9).
- Знання основних принципів термодинаміки та хімічної кінетики, здатність до їх застосування для рішення практичних задач (ПРНЗ-10).
- Здатність описувати властивості аліфатичних, ароматичних, гетероциклічних сполук, пояснювати природу та поведінку функціональних груп в органічних молекулах, що входять до складу біологічних систем (ПРНЗ-11).
- Знання основних шляхів синтезу в органічній хімії, включаючи функціональні групові взаємоперетворення та формування зв’язку карбон-карбон, карбон-гетероатом. Знання основних шляхів обміну речовин і енергії в біологічних системах в процесі життєдіяльності. (ПРНЗ-12).
Уміння
- Здійснювати критичний аналіз, оцінювати дані та синтезувати нові ідеї (ПРНУ-1).
- Здійснювати експериментальну роботу під керівництвом, з метою перевірки гіпотез та дослідження явищ і хімічних закономірностей у біологічних системах (ПРНУ-2).
- Спроможність використовувати набуті знання та вміння для розрахунків, відображення та моделювання хімічних систем та біохімічних процесів, обробки експериментальних даних (ПРНУ-3).
- Виконувати комп’ютерні обчислення, що мають відношення до хімічних проблем, використовуючи стандартне та спеціальне програмне забезпечення, навички аналізу та відображення результатів (ПРНУ-4).
- Працювати самостійно або в групі, отримати результат у межах обмеженого часу з наголосом на професійну сумлінність та наукову доброчесність (ПРНУ-5).
- Демонструвати знання та розуміння основних фактів, концепцій, принципів та теорій хімії та біохімії (ПРНУ-6).
- Використовувати свої знання та розуміння на практиці для вирішення задач та проблем відомої природи (ПРНУ-7).
- Готувати розчини та реагенти, планувати та здійснювати хімічні експерименти (ПРНУ-8).
- Інтерпретувати експериментально отримані дані та співвідносити їх з відповідними теоріями хімії та біохімії (ПРНУ-9).
- Здійснювати моніторинг та аналіз наукових джерел інформації та фахової літератури (ПРНУ-10).
- Використовувати набуті знання та компетенції з хімії та біохімії в прикладному полі, базові інженерно-технологічні навички (ПРНУ-11).
Комунікація
- Здатність до фахового спілкування в діалоговому режимі з колегами та цільовою аудиторією (ПРНК-1).
- Вміння коректно використовувати мовні засоби в професійній діяльності залежно від мети спілкування (ПРНК-2).
- Вміння відображати результати своїх наукових досліджень у письмовому вигляді (ПРНК-3).
- Здатність до презентації результатів своїх досліджень (ПРНК-4).
- Здатність працювати в міждисциплінарній команді, мати навички міжособистісної взаємодії (ПРНК-5).
- Здатність використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології при спілкуванні, а також для збору, аналізу, обробки, інтерпретації даних (ПРНК-6).
Автономія та відповідальність
- Здатність вести професійну діяльність з найменшими ризиками для навколишнього середовища (ПРНАВ-1).
- Здатність діяти соціально відповідально та громадянсько свідомо на основі етичних міркувань (ПРНАВ-2).
- Здатність вчитись самостійно та самовдосконалюватися, нести відповідальність за власні судження та результати (ПРНАВ-3).
Здатність приймати обґрунтовані рішення та рухатися до спільної мети (ПРНАВ-Ч).