Каталог освітніх компонентів
Середня освіта (Фізика та інформатика)
Профіль освітньої програми
Тип ступеня та обсяг програми | Перший (бакалаврський) ступень, диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ЄКТС, термін навчання 3 роки 10 місяців. |
Вищий навчальний заклад | Донецький національний університет імені Василя Стуса, Фізико-технічний факультет, Україна
Vasyl’ Stus Donetsk National University, Faculty of Physics and Technology, Ukraine |
Акредитаційна організація | Відділ ліцензування Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України, НАЗЯВО |
Період акредитації | Спеціальність акредитована у 2014р., на 10 років.
Сертифікат про акредитацію: НД 0289343 від 21.08.2017р., термін дії до 01.07.2024 р. |
Рівень програми | Національна рамка кваліфікацій України (7 рівень, перший бакалаврський рівень),
Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти QF EHEA (First cycle), Європейська рамка кваліфікацій для навчання впродовж життя EQF LLL (level 6) |
Мета програми
Метою програми є формування та розвиток загальних та професійних компетентностей у студентів в галузі освіти, фізики та інформатики, педагогіки та психології, що направлені на здобуття ними знань, вмінь і навичок успішної роботи в сфері викладання фізики та інформатики у середній школі, технікумах, коледжах, професійних училищах на рівні достатньому, щоб бути відповідальним, соціально мобільним та затребуваним на ринку праці.
Характеристика програми
1 | Предметна область | Об’єктивні закономірності виникнення, розвитку і функціонування права і держави, їхнє місце і роль у суспільному житті; система юридичних наук у межах широкого кола галузей права; взаємозв’язок юридичної науки з іншими науками про людину та суспільство (політологія, філософія, історія) |
2 | Спеціальність, спеціалізація | Спеціальність – 014 Середня освіта.
Спеціалізація – 014.08 Середня освіта (Фізика). |
3 | Фокус програми | Спеціальна |
4 | Орієнтація освітньої програми | Освітньо-професійна, академічна Акцент робиться на здобутті навичок та знань з освіти, фізики та інформатики, що передбачає вміння володіти знаннями з сучасної фізики, сучасних Інтернет технологій, спеціалізованих комп’ютерних програм та можливість подальшої освіти та кар’єрного зростання. |
5 | Особливості програми | Програма дозволяє всебічно вивчити фізичні об’єкти і процеси на всіх структурних рівнях організації матерії, найбільш загальні закономірності, які описують властивості, різні форми руху і будови матерії, методи дидактичної подачі матеріалу з фізики та інформатики, методи тестування знань, комп’ютерні програми для активізації навчального процесу, прикладне програмне забезпечення, як для моделювання фізичних процесів, так і для підготовки документів, презентацій, обробки відеозображень.
Програма розвиває навички практичного опанування сучасних методів викладання фізики за допомогою комп’ютерних технологій, органічно поєднує теоретичний матеріал з практичними та дидактичними методами підготовки учбового матеріалу з фізики та інформатики за допомогою сучасних IT технологій. Обов’язковим є проходження практики в учбових закладах середньої освіти. Ключові слова: фізика, інформатика, моделювання фізичних процесів, дидактика фізики, розробка комп’ютерних тестів. |
Працевлаштування та продовження освіти
1 | Працевлаштування | Фахівець здатен виконувати професійну роботу за кодами ДКП 003-10: 33 – Фахівці в галузі освіти, 334 – Інші фахівці в галузі освіти, 3340 – Викладач-стажист, Педагог професійного навчання і може займати первинні посади: асистент вчителя, викладач-стажист, лаборант (хімічні та фізичні дослідження), технік-лаборант (хімічні та фізичні дослідження), лаборант (освіта), лаборант наукового підрозділу (інші сфери (галузі) наукових досліджень), технік (природознавчі науки), стажист-дослідник, а також робота в фірмах різноманітної форми власності на посадах операторів комп’ютерних систем. |
2 | Продовження освіти | Можливість навчання за програмою другого рівня вищої освіти, (СО «Магістр»). |
Стиль та методика навчання
1 | Підходи до викладання та навчання | Студентоцентроване, проблемно-орієнтоване навчання, ініціативне самонавчання.
Викладання проводиться у вигляді: лекцій, мультимедійних лекцій, семінарів, практичних занять, лабораторних робіт, самостійного навчання, онлайн-консультацій, індивідуальних занять. |
2 | Система оцінювання | Поточне опитування, модульний, тестовий контроль, презентації окремих тем теоретичного курсу, курсова робота та проекти, звіти з практики.
Підсумковий контроль – екзамен/залік. Підсумкова атестація – комплексний державний іспит з фахових дисциплін. |
Програмні компетентності
1 Інтегральна компетентність
Здатність розв’язувати практичні проблеми у галузі середньої освіти, викладати фізику та інформатику в рамках програми середньої школи, вирішувати задачі шкільного та вище шкільного рівня, розуміти сучасні проблеми фізики, тенденції розвитку ІТ технологій, вміти адаптувати сучасні досягнення фізики та ІТ технологій до рівня викладання у середній школі, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
2 Загальні компетентності (ЗК)
- Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. (ЗК – 1)
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях і вміти пояснити учням. (ЗК – 2)
- Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій для викладання фізики та інформатики. (ЗК – 3)
- Здатність бути критичним і самокритичним. (ЗК – 4)
- Здатність приймати обґрунтовані рішення. (ЗК – 5)
- Навички міжособистісної взаємодії. Навички психологічного керування колективом учнів. (ЗК – 6)
- Навики здійснення безпечної діяльності. (ЗК – 7)
- Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). (ЗК – 8)
- Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. (ЗК – 9)
- Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків. (ЗК – 10)
- Прагнення до збереження навколишнього середовища. (ЗК – 11)
- Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. (ЗК – 12)
- Здатність планувати та управляти часом. (ЗК – 13)
- Здатність до пошуку, обробки та аналізу інформації з різних джерел. (ЗК – 14)
- Здатність працювати в команді. (ЗК – 15)
3 Фахові компетентності спеціальності (ФК)
- Глибоке знання і розуміння фізики та методів елементарного моделювання фізичних процесів. (ФК – 1)
- Ґрунтовні знання з математики та навички їх практичного використання. (ФК – 2)
- Ґрунтовні знання з дидактики фізики, інформатики та педагогіки. (ФК – 3)
- Практичні навички роботи із вимірювальними фізичними приладами, аудіо та відео апаратурою. (ФК – 4)
- Навички застосування сучасних ІТ технологій в педагогіці для викладання фізики та інформатики. (ФК – 5)
- Наукове мислення – розуміння будови та поведінки природних і штучних об’єктів, взаємозалежності природних та соціальних систем. (ФК – 6)
- Навички роботи з джерелами інформації з фізики, інформатики. (ФК – 7)
- Здатність самостійно навчатися і опановувати нові знання з фізики та інформатики. (ФК – 8)
- Розвинуте відчуття особистої відповідальності разом з професійною гнучкістю. (ФК – 9)
- Етичні установки – усвідомлення професійних етичних аспектів викладача середньої школи. (ФК – 10)
- Здатність визначати інновації в своїй професійній діяльності і здатність розробляти інноваційно-педагогічні проекти. (ФК – 11)
- Здатність опрацьовувати іноземну літературу з фізики та інформатики. (ФК – 12)
- Здатність готувати методичні рекомендації та плани уроків з фізики та інформатики. (ФК – 13)
- Здатність керувати науковою роботою учнів. (ФК – 14)
- Здатність отримувати додаткові компетентності через вибіркові складові, що стосуються інших видів професійної діяльності. (ФК-15)
Програмні результати навчання
- Уміти читати та розуміти фахову англомовну літературу; перекладати її на рідну мову та навпаки. (ПРН – 1)
- Знати основні етапи розвитку світової та вітчизняної філософії, провідну проблематику цих етапів та особливості побудов світоглядних знань; видатних представників світової та вітчизняної філософії, їх вихідні ідеї; значення основних філософських термінів. (ПРН – 2)
- Засвоїти основні принципи професійного спілкування українською мовою, принципи і засоби офіційно-ділового мовлення; оволодіти основними формами мовленнєвого етикету для професійного спілкування. (ПРН – 3)
- Знати історію розвитку фізики, історію розвитку фізичних досліджень в Україні. (ПРН – 4)
- Знати та застосовувати загальноприйнятливі норми поведінки та моралі в міжособистісних відносинах та в роботі з учнями. (ПРН – 5)
- Вміти добирати та використовувати психолого-педагогічні технології у професійній та інших сферах життєдіяльності. (ПРН – 6)
- Знати та вміти застосовувати сучасні технології роботи в середовищі графічних операційних систем та в мережі Інтернет; технології оформлення текстових документів, створення, редагування та показу електронних презентацій, форматування електронних таблиць, діаграм, математичної обробки та аналізу даних у комп’ютерному середовищі; принципи збереження інформації в базах даних. (ПРН – 7)
- Вміти працювати в середовищі операційної системи Windows; працювати в мережі Інтернет; оформляти документи засобами текстового редактора Word; створювати, редагувати та демонструвати електронні презентації засобами PowerPoint; створювати форматувати електронні таблиці, діаграми засобами Excel; обчислювати та аналізувати дані засобами Excel; використовувати прикладні програми пакету MS Office, володіти пакетом Mathcad. (ПРН – 8)
- Знати основні поняття та твердження з лінійної алгебри, диференціального числення функцій однієї та багатьох змінних, інтегрального числення функції однієї змінної, методи математичної фізики. (ПРН – 9)
- Вміти використовувати вивчений матеріал при розв’язуванні конкретних фізичних задач шкільного рівня. Застосовувати теоретичні знання з фізики та інформатики на практиці та у повсякденному житті . (ПРН – 10)
- Знати і розуміти математичний та експериментальний базис сучасної фізики. (ПРН – 11)
- Мати навички роботи із сучасним комп’ютерним обладнанням, аудіовізуальною апаратурою. (ПРН – 12)
- Знати дидактичні методи викладання фізики та інформатики. (ПРН – 13)
- Знати основні закони фізики, розуміти будову та поведінку природних і штучних об’єктів та вміти їх застосовувати. (ПРН – 14)
- Мати навички роботи з джерелами інформації. (ПРН – 15)
- Вміти самостійно навчатися і опановувати нові знання з фізики, інформатики, дидактики фізики та суміжних галузей. (ПРН – 16)
- Мати розвинуте відчуття особистої відповідальності разом з професійною гнучкістю. (ПРН – 17)