Каталог освітніх компонентів
Освітня програма
Міжнародна економіка
Профіль освітньої програми
Тип ступеня та обсяг програми | Одиничний, тривалість програми – 240 кредитів ЄКТС, 3 роки 10 місяців |
Вищий навчальний заклад (заклади) | Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна Vasyl’ Stus Donetsk National University, Ukraine |
Акредитаційна організація | Відділ ліцензування Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України, НАЗЯВО |
Період акредитації | Програма впроваджена у 1995 р., акредитована у 2013 році на 10 років
Сертифікат про акредитацію: НД – ІІ №0273657 від 27 червня 2013р., протокол № 105. Термін дії до 01.07.2023 р. |
Рівень програми | Національна рамка кваліфікацій України (6 рівень, перший (бакалаврський) рівень вищої освіти),
Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти QFEHEA (Firstcycle), Європейська рамка кваліфікацій для навчання впродовж життя EQFLLL (level 6) |
Мета програми
Підготовка висококваліфікованих фахівців з МЕВ, які мають теоретичні знання, володіють сучасним економічним мисленням і прикладними навичками, необхідними для розв’язання завдань та проблем реалізації міжнародних зв’язків суб’єктів макро-рівня.
Характеристика програми
1 | Предметна область / Спеціальність | Предметна область – закономірності і особливості функціонування та розвитку світового господарства, форм МЕВ і механізмів їх реалізації, мотивації й поведінки суб’єктів МЕВ на макрорівні в процесі еволюції міжнародних відносин та міжнародного співробітництва.
Дисципліни циклу гуманітарної та соціально-економічної підготовки (15%), дисципліни циклу математичної та природничо-наукової підготовки (14,2%), дисципліни циклу професійної та практичної підготовки (70,8%). |
2 | Фокус програми: загальна/спеціальна | Комбінований: загальний – акцент на критичному осмислені основних теорій, принципів, методів, типових та складних проблем на основі інтерпретації інформації для вирішення непередбачуваних та комплексних завдань у сфері міжнародних економічних відносин.
Спеціальний – орієнтація програми на поглиблене вивчення міжнародного економічного співробітництва на макро-рівні. |
3 | Орієнтація програми | Академічна програма |
4 | Особливості програми | Практико-орієнтоване навчання, спрямоване на застосування теоретичних знань та практичних навичок аналізу та організації діяльності суб’єктів макрорівня, здійснюючих міжнародну діяльність.
Включає обов’язкове поглиблене вивчення двох іноземних мов, проходження виробничої та навчально-виробничої практик на базі підприємств на реальному суб’єкті макрорівня. |
Працевлаштування та продовження освіти
1 | Працевлаштування | Випускники можуть працювати на посадах: економіст, менеджер (управитель) із ЗЕД; консультант із зовнішньоекономічних питань; економіст з міжнародної торгівлі, дипломатичний агент, фахівець з методів розширення міжнародних ринків збуту. |
2 | Продовження освіти | Можливість навчання на ОС «Магістр» спеціальності «Міжнародні економічні відносини» або споріднених спеціальностей |
Стиль та методика навчання
1 | Підходи до викладання та навчання | Студентоцентроване, інтерактивне, проблемно-орієнтоване, проектне навчання. Викладання проводиться у вигляді: лекційні, практичні, лабораторні заняття, ознайомча та виробнича (перекладацька) практика, виконання досліджень, курсових проектів, онлайн-консультації, самонавчання. |
2 | Система оцінювання |
За результатами поточного та підсумкового контролю, зокрема, екзаменаційних сесій (заліки, усні та письмові іспити), захисту курсових проектів та звітів з практики, державної підсумкової атестації. |
Програмні компетентності
1 Інтегральні компетентності
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні завдання у сфері міжнародних відносин у цілому та міжнародних економічних відносин, зокрема, професійної діяльності (у т.ч. у процесі навчання), що передбачає застосування новітніх теорій та методів здійснення комплексних досліджень світогосподарських зв’язків.
2 Загальні компетентності
- Здатність навчатися та бути сучасно навченим (ЗК-1).
- Здатність продукувати нові ідеї, системно мислити, проявляти креативність, гнучкість, уміння управляти часом (ЗК-2).
- Здатність до усної та письмової загальної комунікації державною та іноземними мовами (ЗК-3).
- Здатність до використання сучасних інформаційних та комунікаційних технологій, програмних пакетів загального і спеціального призначення (ЗК-4).
- Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, пошуку, оброблення та оцінювання інформації, процесів та явищ з різних джерел з метою виявлення проблем, формулювання висновків (рекомендацій), вироблення рішень на основі логічних аргументів, забезпечення якості виконуваних робіт з урахуванням національних та міжнародних вимог, адаптації та дії в новій ситуації (ЗК-5).
- Здатність проводити дослідження економічних явищ та процесів у міжнародній сфері з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків (ЗК-6).
- Уміння бути критичним та самокритичним до розуміння чинників, які чинять позитивний чи негативний вплив на спілкування з представниками інших бізнес-культур та професійних груп різного рівня (з фахівцями з інших галузей знань/видів діяльності) на засадах цінування різноманітності та мультикультурності та поваги до них (ЗК-7).
- Здатність мотивувати та розробляти ефективну систему організації праці, здійснювати дослідження в групі під керівництвом лідера з урахуванням вимог та особливостей сьогодення в умовах обмеженості часу (ЗК-8).
- Здатність використовувати набуті знання, розуміти предметну область та професію на практиці, бути відкритим до застосування знань з урахуванням конкретних ситуацій (ЗК-9)
3 Фахові компетентності
- Здатність ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях з використанням фахової термінології, включаючи усну і письмову комунікацію державною та іноземними мовами (ФК-1).
- Здатність визначати функціональні області та їх взаємозв’язки, налагоджувати комунікації між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня (ФК-2).
- Здатність обґрунтовувати доцільність застосування економічних та дипломатичних методів (засобів) вирішення конфліктних ситуацій на міжнародному рівні (ФК-3).
- Здатність до абстрактного мислення щодо функціонування складних економічних систем (ФК-4).
- Здатність брати участь у ділових міжнародних організаційно-правових відносинах, обґрунтовувати власну думку щодо конкретних умов реалізації форм МЕВ на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях (ФК-5).
- Здатність застосовувати базові знання у сфері міжнародних економічних відносин з використанням нормативно-розпорядчих документів, довідкових матеріалів (ФК-6).
- Здатність демонструвати стійке розуміння особливостей функціонування середовища міжнародних відносин та моделей економічного розвитку (ФК-7).
- Здатність здійснювати комплексний аналіз та моніторинг кон’юнктури світових ринків, оцінювати та вміти адаптуватися до змін міжнародного середовища (ФК-8).
- Здатність демонструвати знання базових категорій та новітніх теорій, концепцій, технологій і методів у сфері міжнародних економічних відносин з урахуванням їх основних форм (ФК-9).
- Здатність аналізувати міжнародні ринки товарів і послуг, інструменти та принципи регулювання міжнародної торгівлі (ФК-10).
- Здатність застосовувати базові знання, аналізувати теорії та механізми реалізації міжнародних валютно-фінансових і кредитних відносин (ФК-11).
- Здатність підтримувати належний рівень економічних знань та постійно підвищувати свій професійний рівень (ФК-12).
- Мати теоретичну та методологічну базу для поглибленого самонавчання, тренінгів, сертифікаційних програм, грантів (ФК-13).
- Здатність відтворювати теоретичні знання щодо розвитку міжнародного бізнесу (ФК-14).
- Здатність брати участь у ділових переговорах на міжнародному рівні (ФК-15).
- Здатність використовувати в своїй професійній діяльності дві іноземні мови (усне та писемне мовлення), проводити прямий і зворотний переклад документів (ФК-16).
- Мати теоретичну та практичну підготовку щодо проведення міжнародного економічного аналізу та вміння аналізувати зовнішньоекономічну діяльність суб’єктів макрорівня (ФК-17).
- Мати теоретичні знання в сфері міжнародної науково-технічної співпраці, здатність проводити та оцінювати позиціонування країн у глобальному інноваційному просторі (ФК-18).
- Здатність проводити міжнародну інвестиційну діяльність, оцінювати перспективність інвестиційних проектів, розробляти міжнародні проекти (ФК-19).
- Здатність обґрунтовувати доцільність інтеграційної взаємодії суб’єктів на мікро-, мезо- та макрорівнях та оцінювати її ефективність, мати теоретичні знання з форм та методів міжнародної регіональної економічної інтеграції (ФК-20).
Програмні результати навчання
- Усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя, дотримуватися принципів безперервного розвитку та постійного самовдосконалення; прагнути професійного зростання, проявляти толерантність та готовність до інноваційних змін (ПРН-1)
- Мислити креативно та критично, мати навички тайм-менеджменту, критично оцінювати наслідки продукованих ідей (ПРН-2).
- Демонструвати навички письмової та усної комунікації державною та іноземними мовами, фахово використовувати економічну термінологію (ПРН-3).
- Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, програмні пакети загального і спеціального призначення (ПРН-4).
- Демонструвати абстрактне мислення, застосовувати методології дослідження, виявляти, окреслювати та формалізувати проблеми; систематизувати й упорядковувати отриману інформацію; оцінювати та пояснювати вплив ендогенних і екзогенних факторів на процеси та явища у світовому господарстві; формулювати висновки і розробляти рекомендації з метою адаптації до нової ситуації з урахуванням особливостей національного і міжнародного середовища (ПРН-5).
- Досліджувати економічні явища та процеси у міжнародній сфері на основі розуміння категорій, законів; виділяючи й узагальнюючи тенденції, закономірності функціонування та розвитку світового господарства з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків (ПРН-6).
- Володіти навичками самоаналізу (самоменеджменту), бути критичним і самокритичним, розуміти детермінанти впливу на спілкування з представниками інших бізнес-культур та професійних груп різного рівня (з фахівцями з інших галузей знань/видів діяльності) на засадах цінування різноманітності, мультикультурності та поваги до них (ПРН-7).
- Планувати, організовувати, мотивувати, оцінювати та підвищувати результативність колективної праці, здійснювати дослідження в групі під керівництвом лідера, з урахуванням вимог та особливостей сьогодення в умовах обмеженості часу (ПРН-8).
- Розробляти та реалізовувати міжнародні проекти, працювати в проектних групах, мотивувати людей і рухатися до спільної мети, діяти соціально-відповідально та свідомо (ПРН-9).
- Застосовувати набуті знання, розуміти предметну область та професію на практиці, бути відкритим до застосування знань з урахуванням конкретних ситуацій (ПРН-10).
- Демонструвати знання та навички з ведення ділового протоколу та ділового етикету у сфері міжнародних економічних відносин, враховуючи особливості міжкультурного спілкування на професійному та соціальному рівнях, включаючи усну та письмову комунікацію державною та іноземними мовами (ПРН-11).
- Досліджувати та ідентифікувати функціональні області та їх взаємозв’язки, налагоджувати комунікації між суб’єктами міжнародних економічних відносин різного рівня (ПРН-12).
- Визначати причини, типи та характер міжнародних конфліктів і суперечок, обґрунтовувати і застосовувати економічні та дипломатичні методи їх вирішення на міжнародному рівні, відстоюючи національні інтереси (ПРН-13).
- Здійснювати комплексний аналіз складних економічних систем, зіставляти та порівнювати їх складові, оцінювати й аргументувати результативність їх функціонування (ПРН-14).
- Ідентифікувати, обговорювати та бути учасником ділових міжнародних організаційно-правових відносин, обґрунтовувати власну думку щодо конкретних умов реалізації форм МЕВ на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях (ПРН-15).
- Розуміти та застосовувати базові знання основних нормативно-правових актів і довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів у сфері міжнародних економічних відносин (ПРН-16).
- Ідентифіковувати та виокремлювати особливості функціонування середовища міжнародного бізнесу та моделей економічного розвитку (ПРН-17).
- Обґрунтовувати вибір і застосовувати інформаційно-аналітичний інструментарій, економіко-статистичні методи обчислення, складні техніки аналізу та методи моніторингу кон’юнктури світових ринків, ілюструвати і презентувати результати оцінювання, підсумовувати та розробляти рекомендації, заходи з адаптації до змін міжнародного середовища (ПРН-18).
- Розуміти, виділяти й описувати нові явища, процеси й тенденції світогосподарського розвитку; визначати механізми й інструменти реалізації економічної політики (ПРН-19).
- Володіти базовими категоріями, новітніми теоріями, концепціями, технологіями та методами у сфері міжнародних економічних відносин з урахуванням їх основних форм, зокрема: міжнародної торгівлі товарами та послугами, міжнародного руху капіталу, міжнародних валютно-фінансових та кредитних відносин, мобільності людських ресурсів, міжнародного трансферу технологій (ПРН-20).
- Підбирати і вміло застосовувати аналітичний інструментарій дослідження стану та перспектив розвитку окремих сегментів міжнародних ринків товарів і послуг з використанням сучасних знань про методи, форми й інструменти регулювання міжнародної торгівлі (ПРН-21).
- Застосовувати базові знання, аналізуючи теорії, принципи, засоби й інструменти реалізації міжнародних валютно-фінансових та кредитних відносин (ПРН-22).
- Усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань (ПРН-23).
- Формувати додаткові компетентності шляхом самонавчання, участі у тренінгах, сертифікаційних і грантових програмах (ПРН-24).
- Застосовувати набуті знання щодо фактів, методів, правил і принципів функціонування та розвитку міжнародного бізнесу у конкретних практичних ситуаціях (ПРН-25).
- Проводити аналіз економічних показників міжнародних компаній з формуванням висновків та пропозицій щодо оптимізації плану діяльності на світовому ринку (ПРН-26).
- Застосовувати знання щодо міжнародної науково-технічної співпраці, впроваджуючи її форми та результати в практичну діяльність (ПРН-27).
- Розробляти міжнародні інвестиційні проекти, проводити їх оцінку та аналіз, впроваджувати їх в практичну діяльність (ПРН-28).
- Оцінювати ефективність інтеграційної взаємодії суб’єктів на мікро-, мезо- та макрорівнях (ПРН-29).
- Здійснювати пошук, збір та аналітико-синтетичну обробку інформації у міжнародних економічних відносинах (ПРН-30)
- Здійснювати господарський аналіз діяльності підприємницьких структур та аналіз процесів і явищ у зовнішньому оточенні бізнесу; складати необхідні документи для реєстрації власного підприємства; складати бізнес-плани розвитку власного бізнесу (ПРН-31)
- Усвідомлювати суть речей, соціальних явищ та процесів, швидко переходити від категорії до категорії не втрачаючи цілісного бачення явищ, речей, процесів (ПРН-32).
- Здійснювати вирішення проблем у галузі принципів ведення обліку та складання фінансової звітності в зарубіжних країнах (ПРН-33)
- Володіти базовими знаннями фундаментальних розділів математики в обсязі, необхідному для застосовування економіко-математичних методів у обраній професії (ПРН-34).
- Дотримуватися здорового способу життя, виявляти турботу про здоров’я і безпеку життєдіяльності співробітників (ПРН- 35).
- Демонструвати навички володіння загальнонауковими та спеціальними методами дослідження економічних явищ і процесів на підприємстві (ПРН-36).
- Розробляти заходи з оптимізації облікових систем в рамках облікової політики конкретних суб’єктів господарювання та галузей економіки (ПРН-37).
- Демонструвати базові знання та розуміння економічних категорій, законів, причинно-наслідкових та функціональних зв’язків, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем (ПРН-38).
- Володіти та застосовувати знання мови для формування ділових паперів і спілкування у професійній діяльності (ПРН-39).
- Аналізувати вплив природних та соціально-економічних чинників на територіальну організацію та структуру господарства держав та статистичні матеріали, що відображають рівень соціально-економічного розвитку держав (ПРН-40)
- Складати порівняльні країнознавчі характеристики об’єктів різного політико-територіального, міжнародного-правового та економічного статусу (ПРН-41).
- Здатність використовувати інструменти соціології для пізнання і вирішення найбільш актуальних проблем соціальної реальності (ПРН-42)
- Орієнтуватися у територіальній організації продуктивних сил України, сучасному стані та напрямках регіонального розвитку економіки, а також екологічних знань, мислення та свідомості економістів (ПРН-43)
- Здійснювати якісний аналіз причинно-наслідкових зв’язків об’єкту дослідження, застосовувати економетричні методи для побудови моделей аналізу та прогнозування соціально-економічних систем (СЕС), визначати тенденції розвитку СЕС, формувати інформаційно-аналітичну базу для прийняття ефективних управлінських рішень (ПРН-44)
- Уміння та здатність аналізувати, раціонально та критично оцінювати основні політологічні парадигми, що виникали у процесі розвитку політичної думки для формування власного свідомого відношення до політичного буття (ПРН-45)
- Використовувати в своїй професійній діяльності дві іноземні мови (усне та писемне мовлення), проводити прямий і зворотний переклад (ПРН-46).