Каталог освітніх компонентів

Освітня програма

Міжнародні економічні відносини

Профіль освітньої програми

Тип диплому та обсяг програми

(в кредитах ЄКТС)

Диплом магістра, одиничний

Обсяг освітньо-професійної програми магістра  –  90 ЄКТС.

Розрахунковий період – 1 рік 4 місяці

Заклад вищої освіти Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна

Vasyl’ Stus Donetsk National University, Ukraine

Акредитаційна організація Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти
Період акредитації Програма впроваджена у 2001 р., акредитована у 2013  р.

Сертифікат про акредитацію: УД 05019330 від 25 березня 2025 р.

Термін дії – до 1 липня 2028 р.

Рівень програми Національна рамка кваліфікацій України (7 рівень, другий магістерський рівень),

Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти QF EHEA (Second cycle), Європейська рамка кваліфікацій для навчання впродовж життя EQF LLL (level 7)

Обмеження щодо форм навчання Немає
Освітня кваліфікація Магістр міжнародних економічних відносин
Кваліфікація в дипломі Ступінь вищої освіти – магістр

Спеціальність – С1 “Економіка та міжнародні економічні відносини (за спеціалізаціями)”

Освітня програма – Міжнародні економічні відносини

Obtained qualification: master

Program Subject Area: С1 “Еconomics and international economic relations(by specializations)”

Еducational Рrogram: International Economic Relations

Опис предметної області Об’єкт вивченняфункціонування та розвиток міжнародних економічних відносин, методології та методи їх досліджень, взаємодія суб’єктів світового економічного простору в процесі еволюції міжнародного співробітництва.

Цілі навчання – підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні задачі і проблеми в процесі професійної діяльності у сфері міжнародних економічних відносин, що передбачають проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризуються невизначеністю умов і вимог.

Теоретичний зміст предметної області – економіка світогосподарських зв’язків з її закономірностями формування та розвитку суспільних відтворювальних процесів у їх взаємозв’язку і взаємозалежності на основі міжнародної економічної діяльності, міжнародного поділу праці й інституціонального механізму регулювання в процесі трансформації міжнародних економічних відносин та міжнародного економічного співробітництва.

Методи, методики та технології: методи теоретичного та емпіричного дослідження, економіко-математичного аналізу, моделювання та прогнозування, методики аналізу даних, технології пошуку й обробки інформації, системного аналізу даних, експертного оцінювання результатів реалізації міжнародних економічних відносин.

Інструментарій: сучасні універсальні та спеціалізовані інформаційні системи (інформаційно-комунікаційні, інформаційно-пошукові, інформаційно-аналітичні) та спеціалізоване програмне забезпечення, що застосовується в діяльності суб’єктів міжнародних економічних відносин

Академічні права випускників Магістр може продовжувати навчання на освітньо-науковому рівні доктор філософії та набувати додаткових кваліфікацій в системі освіти дорослих, продовжувати навчання протягом життя згідно чинного законодавства

Мета програми

підготовка висококваліфікованих фахівців з міжнародних економічних відносин (особистості-професіонала, інтелектуальної, інформованої, інноваційної, самоідентифікованої, інтегрованої у суспільство), які володіють поглибленими знаннями і розвиненими навичками, що дозволять їм гідно конкурувати на ринку праці завдяки сформованим компетентностям з розв’язання завдань та проблем у реалізації міжнародних зв’язків на різних рівнях

Характеристика програми

1 Фокус програми:

загальна / спеціальна

Загальна освіта в галузі міжнародних економічних відносин. Навчання за освітньою програмою спрямоване на формування здобувачами вищої освіти комплексу знань, вмінь та фахових компетенцій з міжнародних економічних відносин для професійної діяльності на мікроекономічному, національному, міждержавному та глобальному рівнях в умовах євроінтеграції України.

Ключові слова: міжнародні економічні відносини, глобальна економіка, світові ринки товарів та послуг, індустрія 4.0, міжнародна конкурентноспроможність, міжнародний фінансовий менеджмент, міжнародний стратегічний менеджмент.

2 Особливості програми

 

Особливості освітньо-професійної програми полягають у такому:

–         орієнтована на глибоку професійну підготовку фахівців із широким спектром охоплення сфер професійної діяльності;

–         забезпечує формування аналітичного базису у фахівця, здатного до прогнозування та моделювання ситуацій і сценаріїв міжнародної економічної діяльності;

–         дозволяє набути реальний практичний досвід вирішення проблем у сфері міжнародних економічних відносин завдяки наявності науково-дослідної практики;

–         викладання деяких професійних дисциплін іноземною мовою;

–         надає здобувачам можливість вибудувати індивідуальну освітню траєкторію шляхом самостійного вибору світоглядних та практико-орієнтованих дисциплін, що дозволить покращити стартові умови майбутньої професійної діяльності в сфері функціонування та розвитку міжнародного бізнесу або реалізації державою міжнародної економічної політики

Працевлаштування та продовження освіти

1 Працевлаштування Результатами виконання ОПП підготовки магістрів за спеціальністю «Міжнародні економічні відносини», присвоєння їм відповідної академічної кваліфікації згідно Класифікатора професій та враховуючи реальні потреби ринку праці випускники магістратури мають такі перспективи працевлаштування:

1120.3 Дипломатичні представники

1224 Керівник торговельно-економічної місії;

1475.4 Менеджер (управитель) із зовнішньоекономічної діяльності.

2419.2 Експерт із зовнішньоекономічних питань.

2419.2 Консультант із зовнішньоекономічних питань.

2419.2 Фахівець-аналітик з дослідження товарного ринку.

2441.2 Економіст із договірних та претензійних робіт.

2441.2 Економіст із міжнародної торгівлі.

2441.2 Економіст із фінансової роботи.

2441.2 Аналітик із міжнародних інвестицій.

2441.2 Консультант з економічних питань.

2441.2 Оглядач з економічних питань.

2441.2 Економічний радник.

2444.2 Перекладач.

2443.2 Експерт із суспільно-політичних питань.

3439 Аташе.

– інші посади, пов’язані з виконанням міжнародних економічних операцій і зовнішньоекономічної діяльності підприємств та установ будь-якої форми власності.

 

Продовження освіти.

Подальше навчання за освітньо-науковими програмами на здобуття ступеня доктор філософії

Стиль та методика навчання

1 Підходи до викладання та навчання Основна стратегія навчання: інтерактивне проблемно-орієнтоване, студентоцентроване, практико-орієнтоване навчання з використанням методів самостійної та індивідуальної роботи здобувачів під керівництвом викладача.

Викладання проводиться у вигляді: мультимедійних лекцій, інтерактивних лекцій, семінарів, самостійного навчання, індивідуальних занять тощо

2 Система оцінювання Визначена «Порядком оцінювання знань здобувачів вищої освіти у Донецькому національному університеті імені Василя Стуса».

Методи оцінювання знань:

– поточний контроль: усне опитування, письмовий контроль (у тому числі електронний);

– підсумковий контроль: заліки, екзамени, захист звіту з виробничої (науково-дослідної) практичної підготовки;

– наукова робота здобувача,

– атестація: публічний захист кваліфікаційної роботи

Перелік компетентностей випускника

Інтегральна компетентність (ІК)

 

Здатність виявляти та розв’язувати складні задачі і проблеми, генерувати нові ідеї у сфері міжнародних економічних відносин та/або під час навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог
Загальні компетентності

(ЗК)

ЗК01. Здатність спілкуватися іноземною мовою.

ЗК02. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.

ЗК03. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК04. Здатність працювати в команді.

ЗК05. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК) СК01. Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо налагодження міжнародних економічних відносин на всіх рівнях їх реалізації.

СК02. Здатність розробляти та аналізувати моделі розвитку національних економік і визначати їхню роль у сучасній світогосподарській системі.

СК03. Здатність визначати й оцінювати прояви економічного глобалізму, виклики та дисбаланси глобального розвитку та їх вплив на міжнародні економічні відносини.

СК04. Здатність оцінювати масштаби діяльності глобальних фірм та їхні позиції на світових ринках.

СК05. Здатність застосовувати кумулятивні знання, науково-технологічні досягнення, інформаційні технології для осягнення сутності феномену нової економіки, виявлення закономірностей та тенденцій новітнього розвитку світового господарства.

СК06. Здатність застосовувати принципи соціальної відповідальності в діяльності суб’єктів міжнародних економічних відносин і аналізі їхнього впливу на економічний розвиток країн.

СК07. Здатність аналізувати й оцінювати геоекономічні стратегії країн з позиції національних економічних інтересів.

СК08. Здатність прогнозувати тенденції розвитку міжнародних ринків з урахуванням кон’юнктурних змін.

СК09. Здатність до самонавчання, підтримки належного рівня знань, готовність до опанування знань  нового рівня, підвищення своєї фаховості та             рівня кваліфікації.

Програмні результати навчання

РН01.  Мати необхідні для професійної діяльності знання та навички з ділових комунікацій у сфері міжнародних економічних відносин, а також ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях, включаючи усну та письмову комунікацію іноземною мовою/іноземними мовами.

РН02. Креативно мислити, проявляти гнучкість у прийнятті рішень на основі логічних аргументів та перевірених фактів в умовах обмеженого часу і ресурсів на засадах використання різних діагностичних методологій провідних міжнародних організацій.

РН03. Систематизувати, синтезувати й упорядковувати отриману інформацію, ідентифікувати проблеми, формулювати висновки і розробляти рекомендації, використовуючи ефективні підходи та технології, спеціалізоване програмне забезпечення з метою розв’язання складних задач практичних проблем з урахуванням крос-культурних особливостей суб’єктів міжнародних економічних відносин.

РН04. Приймати обґрунтовані рішення з проблем міжнародних економічних відносин за невизначених умов і вимог.

РН05. Оцінювати ступінь складності завдань при плануванні діяльності та опрацюванні її результатів.

РН06. Аналізувати нормативно-правові документи, оцінювати аналітичні звіти, грамотно використовувати нормативно-розпорядчі документи та довідкові матеріали, вести прикладні аналітичні розробки, професійно готувати аналітичні матеріали.

РН07. Досліджувати й аналізувати моделі розвитку національних економік та обґрунтовувати заходи досягнення їх стратегічних цілей в умовах трансформації світогосподарських відносин.

РН08. Розробляти та досліджувати адаптивні моделі вирівнювання дисбалансів та нівелювання загроз глобального розвитку, пропонувати варіанти вирішення проблем за результатами дослідження.

РН09. Здійснювати моніторинг, аналіз, оцінку діяльності глобальних фірм (корпорацій, стратегічних альянсів, консорціумів, синдикатів, трастів тощо) з метою ідентифікації їхніх конкурентних позицій  та переваг на світових ринках.

РН10. Розуміти закономірності та тенденції розвитку світового господарства і феномену нової економіки з урахуванням процесів інтелектуалізації, інформатизації та науково-технологічного обміну.

РН11. Розуміти сутність соціального виміру глобального економічного розвитку та імплементувати принципи соціальної відповідальності в діяльності суб’єктів міжнародних економічних відносин.

РН12. Визначати геоекономічні стратегії країн та їхні регіональні економічні пріоритети з урахуванням національних економічних інтересів і безпекової компоненти міжнародних економічних відносин у контексті глобальних проблем людства й асиметричності розподілу світових ресурсів.

РН13. Ідентифікувати зміни кон’юнктури ринків під дією невизначених факторів, здійснювати їх компаративний аналіз, критично оцінювати наслідки продукованих ідей та прийнятих рішень з метою прогнозування тенденції розвитку глобальних ринків.

РН14. Презентувати результати власних досліджень шляхом підготовки наукових    публікацій і апробацій на наукових заходах

Ресурсне забезпечення реалізації програми

1. Кадрове забезпечення Кадрове забезпечення освітньо-професійної програми включає науково-педагогічних працівників кафедри бізнес-статистики та економічної кібернетики, підприємництва, корпоративної та просторової економіки, менеджменту та поведінкової економіки, а також інших кафедр Університету, які володіють досвідом та компетентностями, що дозволяють сформувати програмні результати навчання за освітніми компонентами ОП.

Гарант, члени проєктної групи та групи забезпечення спеціальності відповідають вимогам, які визначені Ліцензійними умовами провадження освітньої діяльності, а також спеціальності.

Всі фахівці, які залучаються до викладання професійних дисциплін, мають підтверджений рівень наукової і професійної активності, більшість з яких є штатними співробітниками університету, всі мають наукові ступені та/або вчені звання. Серед викладачів, що забезпечують навчальний процес за освітньою програмою доценти і доктори наук, керівники аспірантів та докторантів, чимало практикуючих фахівців у різних галузях економіки та бізнесу, значна частка викладачів володіють англійською мовою, більшість яких має сертифікат CEFR, публікації іноземною мовою, зокрема у наукометричних базах Scopus і Web of Science.

2. Матеріально-технічне забезпечення Матеріально-технічне забезпечення дозволяє повністю забезпечити освітній процес за освітньо-професійною програмою, стан приміщень відповідає санітарно-технічними нормам та діючим нормативним актам.

Матеріально-технічне забезпечення ДонНУ імені Василя Стуса включає 4 навчальних корпуси, бібліотеку, сучасні навчальні аудиторії, комп’ютерні класи, навчальні та науково-навчальні лабораторії, навчально-оздоровчий табір «Наука» (с. Мелекіне, Донецька область), навчально-оздоровча база «Сокіл» (с. Дронівка Донецька область).

На кафедрі бізнес-статистики та економічної кібернетики працює навчально-методична лабораторія бізнес-аналітики та управлінського консалтингу, в якій встановлені ноут-буки із сучасним програмним забезпеченням для проведення науково-дослідницької та самостійної роботи студентів.

3. Інформаційне та навчально-методичне забезпечення

 

Інформаційне забезпечення включає доступ до:

– Онлайн-бібліотеки університету

– Електронної бази наукових журналів

– Бази електронних бібліотечних ресурсів світу

Навчально методичне забезпечення:

– робочі програми навчальних дисциплін, практик;

– посібники, навчальні посібники, навчально-методичні посібники, конспекти лекцій;

– методичні матеріали для проведення атестації здобувачів;

– методичні вказівки до написання курсових робіт, лабораторних практикумів, практичних занять і самостійної роботи студентів;

– доступ до наукометричних фахових видань Scopus;

– доступ до фахових спеціалізованих журналів університету;

– доступ до матеріалів конференцій, що проводяться в університеті;

– інші навчально-методичні матеріали;

Всі навчально-методичні матеріали розміщено на сайті університету, порталі економічного факультету, дистанційній платформі Moodle, папках дисциплін, які розташовані на OneDrive (з наданням доступу здобувачам освіти).

Академічна мобільність

1 Національна кредитна мобільність Реалізується в ДонНУ імені Василя Стуса відповідно до вимог чинного законодавства та регулюється внутрішніми локальними документами: Положенням про реалізацію права на академічну мобільність в ДонНУ імені Василя Стуса, Положенням про організацію освітньої діяльності в ДонНУ імені Василя Стуса.

Перезарахування отриманих кредитів на основі Європейської кредитно-трансферної системи (ЄКТС), отриманих під час участі здобувача вищої освіти у програмах національної академічної мобільності відбувається шляхом порівняння змісту навчальних програм та з урахуванням програмних результатів навчання здобутих студентом.

Здобувачі вищої освіти освітньо-професійної програми Бізнес-економіка в межах співпраці Університету з провідними закладами вищої освіти України, науковими установами НАН України мають право впродовж окремих семестрів навчатися в інших ЗВО.

2 Міжнародна кредитна мобільність Міжнародна кредитна мобільність здійснюється згідно з вимогами чинного законодавства та регулюється внутрішніми локальними документами: Положенням про реалізацію права на академічну мобільність в ДонНУ імені Василя Стуса, Положенням про організацію освітньої діяльності в ДонНУ імені Василя Стуса, а також відповідно до укладених договорів про співробітництво Університету з іноземними закладами вищої освіти – партнерами і відповідно до програми Erasmus+. Перезарахування отриманих кредитів на основі Європейської кредитно-трансферної системи (ЄКТС) шляхом порівняння змісту навчальних програм та з урахуванням програмних результатів навчання здобутих здобувачем вищої освіти.
3 Навчання іноземних здобувачів вищої освіти Не передбачено

Каталог компонентів освітньої програми та їх логіко-структурна схема

Код Компоненти освітньо-професійної програми (навчальні дисципліни, курсові проєкти (роботи), практична підготовка, кваліфікаційна робота) Кількість кредитів Форма підсумкового контролю
1 2 3 4
Дисципліни професійної та практичної підготовки
ОК-1 Професійна іноземна мова та міжнародні комунікації 4 Залік
ОК-2 Глобальна економіка 4 Екзамен
ОК-3 Методологія та організація наукових досліджень 3 Залік
ОК-4 Кон’юнктура світових ринків товарів та послуг 4 Екзамен
ОК-5 Актуальні проблеми МЕВ в умовах  Індустрії 4.0 (Topical issues of IER under Industry 4.0) 4 Залік
ОК-6 Тренінг з управління міжнародною конкурентоспроможностю 3 Екзамен
ОК-7 Моделювання та прогнозування процесів у МЕВ 3,5 Екзамен
ОК-8 Міжнародний фінансовий менеджмент 4 Екзамен
ОК-9 Міждисциплінарний тренінг (Interdisciplinary training) 4 Залік
ОК-10 Міжнародний стратегічний менеджмент 4 Екзамен
ОК-11 Курсова робота 3 Диференційований залік
ОК-12 Виробнича (науково-дослідна) практична підготовка 9 Диференційований залік
ОК-13 Підготовка та захист кваліфікаційної (магістерської) роботи 21 Публічний захист кваліфікаційної (магістерської) роботи
Загальний обсяг дисциплін професійної та практичної підготовки 67,5
Дисципліни за вибором здобувача вищої освіти
  Дисципліна за вибором з переліку 1 3 Залік
  Дисципліна за вибором з переліку 1 3 Залік
  Дисципліна за вибором з переліку 2 5,5 Екзамен
  Дисципліна за вибором з переліку 2 5,5 Екзамен
  Дисципліна за вибором з переліку 2 5,5 Екзамен
Загальний обсяг дисциплін за вибором здобувача вищої освіти 22,5
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ 90