Освітня програма
АНАЛІТИЧНА ХІМІЯ
Профіль освітньої програми
Тип ступеня та обсяг програми | Одиничний, тривалість програми – 120 кредитів ЄКТС, 1 рік 9 місяців |
Вищий навчальний заклад (заклади) | Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна Vasyl’ Stus Donetsk National University, Ukraine |
Акредитаційна організація | Відділ ліцензування Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України, НАЗЯВО |
Період акредитації | Програма впроваджена у 2014 р., акредитована на 10 р. Сертифікат про акредитацію: НД-IV № 0273080, 03.06.2014 (протокол № 109), термін дії – 01.07.2024 р. (наказ МОН України від 11.06.2014 р., № 2323л). |
Рівень програми | Національна рамка кваліфікацій України (7 рівень, другий магістерський рівень), Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти QF EHEA (Second cycle), Європейська рамка кваліфікацій для навчання впродовж життя EQF LLL (level 7) |
Мета програми
Підготовка фахівців, що мають поглиблені знання та розуміння понять, явищ і закономірностей, отриманих на рівні бакалавра хімії, та можуть застосовувати цей базис для розвитку і використання ідей у дослідницькому контексті. Забезпечення переліку компетентностей, що дадуть можливість працевлаштування як професіональних хіміків в галузі хімічної та пов’язаних із нею промисловостей або в науково-освітній сфері. Забезпечення знань та компетентностей, що дадуть доступ до освітніх програм третього циклу.
Характеристика програми
1 | Предметна область / Спеціальність | 10 Природничі науки / 102 Хімія |
2 | Фокус програми: загальна/спеціальна | Спеціальна в галузі аналітичної хімії |
3 | Орієнтація програми | Дослідницька |
4 | Особливості програми | Глибокі знання основ аналітичної хімії та методів аналізу, розуміння особливостей проведення пробовідбору, пробопідготовки та фізико-хімічних досліджень об’єктів різної природи, а також статистичної обробки результатів експерименту й надання метрологічних характеристик |
Працевлаштування та продовження освіти
1 | Працевлаштування | Навчальні заклади, наукові установи та підприємства хімічної, харчової, переробної промисловості, біоорганічний та аналітичний сектори, сфера охорони навколишнього середовища. Магістр здатний викладати хімічні дисципліни у вищих навчальних закладах, працювати на посаді молодшого наукового співробітника лабораторії науково-дослідної установи, в галузі харчового і хімічного виробництва, в наукових і методичних установах на посадах, передбачених для заміщення спеціалістами з повною вищою освітою за типовими номенклатурами посад. 2113 – професіонали в галузі хімії; 2113.1 – наукові співробітники (хімія); 2113.2 – хіміки-аналітики. |
Продовження освіти | Третій (освітньо-науковий) рівень з хімії (теоретичні та прикладні), освітньо-наукові хімічні програми для отримання наукового ступеня доктора філософії з хімії та споріднених областей. |
Стиль та методика навчання
1 | Підходи до викладання та навчання | Лекційні, лабораторні та консультаційні заняття у малих групах; самостійна робота з навчальною, навчально-методичною та монографічною літературою, електронними базами даних й системами пошуку хімічної інформації в мережі Internet; проходження науково-дослідницької практики; виконання наукових досліджень під час підготовки магістерської роботи під керівництвом досвідченого науковця. |
2 | Система оцінювання | Оцінювання протягом семестра (модульний контроль) та за результатами сесії (усні та письмові іспити, заліки); поточне оцінювання; підготовка презентацій, звіту з практики, доповідей на наукових конференціях; захист звіту з практики; захист магістерської роботи. |
Програмні компетентності
Загальні
- здатність до абстрактного та системного мислення й аналізу, розуміння глобальних проблем сучасного світу (ЗК-1);
- розуміння основ та законодавчої бази правової охорони об’єктів інтелектуальної власності та їх захисту в Україні та світі (ЗК-2);
- розуміння необхідності роботи з дотриманням вимог нормативних документів з охорони праці у хімічній галузі (ЗК-3);
- здатність до критичного аналізу й оцінці сучасних досягнень науки, генерування нових ідей під час розв’язування дослідницьких і практичних задач (ЗК-4);
- здатність застосовувати знання на практиці, розв’язувати задачі, пов’язані з якісною та кількісною інформацією (ЗК-5);
- готовність до відкритого застосування хімічних і фізичних знань у повсякденному житті та у широкому діапазоні можливих місць роботи (ЗК-6);
- здатність використовувати обчислювальні навички, включаючи аналіз похибок, оцінки порядку величини, а також коректне використання одиниць, предметно-орієнтоване використання інформаційних ресурсів Internet, реферативних і наукометричних баз даних (ЗК-7);
- здатність до міжособистісного спілкування; комунікаційні навички, здатність до самокритики, навички роботи в команді (ЗК-8);
- навички тайм-менеджменту (ЗК-9);
- уміння і здатність до прийняття рішень (ЗК-10);
- здатність до ефективної комунікації та до представлення складної комплексної інформації у стислій формі усно та письмово, використовуючи інформаційно-комунікаційні технології та відповідні технічні терміни (ЗК-11);
- уміння спілкуватися, включаючи усну та письмову комунікацію однією з поширених європейських мов, а також мовою рідної країни (ЗК-12);
- дотримання етичних принципів як з погляду професійної чесності, так і з погляду розуміння можливого впливу досягнень з хімії й екології на соціальну сферу; здатність цінувати різноманіття та мультикультурність; здатність до критичного мислення; міцне знання професії на практиці (ЗК-13).
Фахові
Пов’язані з хімією когнітивні здібності та вміння:
- здатність самостійно складати план дослідження та одержувати нові наукові й прикладні результати в області аналітичної хімії (СК-1);
- здатність адаптувати та застосовувати методологію для вирішення поставлених задач аналізу об’єктів різного складу (СК-2).
Пов’язані з хімією практичні вміння:
- здатність проводити хімічний аналіз і контроль якості об’єктів довкілля (СК-3);
- навички, необхідні для виконання поглиблених лабораторних процедур та використання інструментарію для синтетичної та аналітичної роботи (СК-4);
- здатність планувати і проводити експерименти незалежно та бути самокритичним в оцінці експериментальних процедур та їх результатів (СК-5);
- здатність брати відповідальність за роботу в лабораторії (СК-6);
- здатність до самовдосконалення професійних знань і вмінь, розвитку компетентностей міжособистісного спілкування з колегами, науковцями державною та іноземною мовою (СК-7);
- здатність застосовувати розуміння меж точності експериментальних даних для планування майбутньої роботи (СК-8).
Універсальні навички:
- здатність використовувати методи наукового дослідження та вміння застосовувати їх на практиці (СК-9);
- навчальні навички, необхідні для продовження професійного розвитку (СК-10);
- здатність взаємодіяти з науковцями з інших дисциплін з між- та/або мультидисциплінарних проблем (СК-11);
- здатність об’єктивно засвоювати, оцінювати та представляти результати досліджень (СК-12).
Програмні результати навчання
Знання з предметної області:
- демонструвати систематичне розуміння аспектів аналітичної хімії (ПРНЗ-1);
- знати особливості аналізу різноманітних за природою, агрегатним станом та хімічним складом об’єктів (ПРНЗ-2);
- орієнтуватися у способах пробовідбору та пробопідготовки, транспортування, зберігання та консервування проб для проведення аналізу (ПРНЗ-3);
- оцінювати та обґрунтовувати доцільність та ефективність використання певного аналітичного методу контролю у конкретній ситуації (ПРНЗ-4);
- вміти проводити хіміко-аналітичний контроль об’єктів різної природи (ПРНЗ-5).
Когнітивні уміння та навички з хімії
- здійснювати планування наукових досліджень, обґрунтовувати актуальність, мету, об’єкт, предмет, гіпотезу обраної теми дослідження (ПРНУ-1);
- демонструвати здатність розуміння особливостей підготовки та проведення аналізу об’єктів хіміко-аналітичного контролю (ПРНУ-2);
- аналізувати інформацію, отриману при виконанні хімічного експерименту, а також отриману з джерел хімічної інформації (ПРНУ-3);
- обробляти дані, отримані під час проведення експерименту, співставляти одержані наукові результати з нормативними та керівними документами, а також з результатами, отриманими іншими дослідниками (ПРНУ-4);
- користуватися новітніми технологіями та методами аналізу в науково-дослідній роботі (ПРНУ-5);
- узагальнювати результати власного дослідження у вигляді наукових публікацій, магістерської роботи (ПРНУ-6);
- оцінювати і захищати результати досліджень перед поінформованою аудиторією (ПРНУ-7).
Практичні навички з хімії:
- демонструвати здатність володіння навичками і методами в полі власного дослідження (ПРНПН-1);
- інтерпретувати дані, отримані під час лабораторних спостережень і вимірювань, з точки зору їх значимості та зв’язків із відповідними гіпотезами, теоріями (ПРНПН-2);
- оцінювати ризики, пов’язані з використанням хімічних речовин та лабораторних процедур (ПРНПН-3);
- обирати методи й методики, які будуть найбільш доцільними та ефективними при виконанні хіміко-аналітичного аналізу (ПРНПН-4);
- організувати систему відбору проб природного середовища, харчових продуктів, біологічних проб, рослинної сировини тощо (ПРНПН-5);
- оцінювати методики експерименту й дані для визначення обґрунтованості висновків або потреби в доопрацюванні експерименту (ПРНПН-6);
Загальні уміння:
Комунікація
- використовувати засоби комунікації (технічну документацію, нормативні та керівні документи, семінари, конференції) для отримання нових знань (ПРНК-1);
- демонструвати самостійність і відповідальність при прийнятті рішень, в тому числі при здійсненні дослідницької діяльності (ПРНК-2);
- розуміти іншомовні (російсько- та англомовні тощо) наукові тексти з аналітичної хімії (ПРНК-3);
- представляти результати власного наукового дослідження українською мовою та однією з поширених європейських мов в усній та письмовій формах (ПРНК-4);
- дотримуватись загальноприйнятих етичних норм і стандартів професійної етики (ПРНК-5);
- сприяти зусиллям команди щодо вирішення поставленої задачі (ПРНК-6);
Автономія та відповідальність
- Здатність вести професійну діяльність з найменшими ризиками для навколишнього середовища (ПРНАВ-1);
- Здатність діяти соціально відповідально та громадянсько свідомо на основі етичних міркувань (ПРНАВ-2);
- Здатність вчитись самостійно та самовдосконалюватися, нести відповідальність за власні судження та результати практичної діяльності (ПРНАВ-3);
- Здатність приймати обґрунтовані рішення та рухатися до спільної мети (ПРНАВ-4).