Освітня програма
Хімія
Профіль освітньої програми
Тип ступеня та обсяг програми | Одиничний, тривалість програми – 120 кредитів ЄКТС, 1 рік 9 місяців |
Вищий навчальний заклад (заклади) | Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна Vasyl’ Stus Donetsk National University, Ukraine |
Акредитаційна організація | Відділ ліцензування Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України, НАЗЯВО |
Період акредитації | Програма впроваджена у 2014р., акредитована на 10 р. Сертифікат про акредитацію: серія НД-ІV, №0273078, 06.01.2015, термін дії 01.07.2024 |
Рівень програми | Національна рамка кваліфікацій України (7 рівень, магістерський рівень), Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти QF EHEA (Second cycle), Європейська рамка кваліфікацій для навчання впродовж життя EQF LLL (level 7) |
Мета програми
Підготовка фахівців, які на основі знань бакалаврського рівня підготовки вміють передбачати властивості хімічних речовин, проводити досліди та трактувати їх результати; представляти результати досліджень науковій спільноті шляхом написання наукових публікацій, підготовки та захисту магістерської дисертації.
Об’єкт вивчення: хімічні елементи, хімічні сполуки та матеріали, хімічні перетворення та фізичні процеси, що їх супроводжують чи ініціюють.
Цілі навчання: опанування (досягнення) випускниками системи умінь і набуття відповідних компетентностей для їхнього практичного застосування у хімічному синтезі та аналізі, оволодіння загальнонауковими (філософськими) компетентностями, спрямованими на формування системного наукового світогляду, представлення та обговорення своїх наукових результатів мовою рідної країни та однією з поширених європейських мов в усній та письмовій формах.
Характеристика програми
1 | Предметна область / Спеціальність | 10 Природничі науки / 102 Хімія |
2 | Фокус програми: | Спеціальна освіта в галузі хімії |
3 | Орієнтація програми | Дослідницька, СО Магістр |
4 | Особливості програми | Мобільність за програмою ТЕМПУС-ТАСІС, ЕРАЗМУС МУНДУС та ін. – рекомендується, але не є обов’язковою. |
Працевлаштування та продовження освіти
1 | Працевлаштування | Професійна діяльність в галузі хімічних досліджень. |
2 | Продовження освіти | Навчання за програмою третього рівня вищої освіти. Набуття часткових кваліфікацій за іншими спеціальностями в системі післядипломної освіти. |
Стиль та методика навчання
1 | Підходи до викладання та навчання | Проблемно-орієнтоване навчання, з елемен- тами самонавчання. Викладання проводи ться у вигляді: лекцій, мультимедійні лекцій, практичних занять, лабораторних робіт, самостійного навчання, тощо. Навчально-наукова складова навчання включає проведення власного наукового дослідження під керівництвом наукового керівника та оформлення його результатів у вигляді магістерської дисертації. |
2 | Система оцінювання | Усні та письмові екзамени, заліки, захист звіту з практики, тематичні дослідження, презентації, поточне оцінювання, захист магістерської роботи. |
Програмні компетентності
1 Інтегральні компетентності
Здатність розв’язувати складні спеціалі- зовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів хімії і характери- зується комплексністю та невизначеністю умов.
2 Загальні компетентності
-
- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу на основі логічних аргументів та перевірених фактів (ЗК-1);
- здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями, гнучкість мислення, відкритість до застосування хімічних знань та вмінь в широкому діапазоні майбутніх місць роботи та повсякденному житті (ЗК-2);
- здатність працювати у команді та автономно, здатність до планування та управління часом, організаційні навички (ЗК-3);
- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях, а також до адаптації та дії в новій ситуації (ЗК-4);
- здатність здійснювати математичні розрахунки, оцінку та аналіз помилок, правильно використовувати одиниці та способи представлення даних (ЗК-5);
- навички, які стосуються здатності до міжособистісної взаємодії, ефективної комунікації з представниками професійних груп різного рівня, а також до представлення комплексних даних усно та письмово, в тому числі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ЗК-6);
- здатність до спілкування іноземною мовою, як усно, так і письмово (ЗК-7 );
- вміння спілкуватися із нефахівцями (ЗК-8);
- дотримання етичних принципів у професійної діяльності та з погляду розуміння можливого впливу досягнень з хімії на усі сфери життя, прагнення до збереження навколишнього середовища (ЗК-9);
- здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК-10);
- здатність бути критичним і самокритичним(ЗК-11);
- здатність до самоорганізації та самоосвіти (ЗК-12);
- здатність використовувати основи правових знань у життєдіяльності (ЗК-13).
3 Фахові (спеціальні) компетентності
-
- розуміння ключових хімічних понять, основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що стосуються природничих наук та наук про життя і землю, для забезпечення можливості в подальшому глибоко розуміти спеціалізовані області хімії (СК-1);
- вміння застосовувати знання і розуміння для вирішення якісних та кількісних проблем відомої природи(СК-2);
- здатність розпізнавати і аналізувати проблеми, застосовувати стандартну методологію до вирішення проблем, прий- мати обґрунтовані рішення в області хімії(СК-3);
- здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт(СК-4);
- навички в практичному застосуванні теоретичних відомостей(СК-5);
- навички в області застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для обробки хімічних даних, використання спеціального програмного забезпечення та моделювання в хімії(СК-6);
- практичні навички, що дозволяють зрозуміти ризики та безпечно працювати, виконуючи професійні обов’язки(СК-7);
- здатність здійснювати лабораторні дослідження під керівництвом та автономно, навички, необхідні для проведення лабораторних дослідів, пов’язаних з синтетичною та аналітичною роботою(СК-8);
- вміння здійснювати кількісні вимірювання фізико-хімічних величин, вміння описувати, аналізувати і критично оцінювати експериментальні дані (СК-9);
- вміння використовувати стандартне та спеціальне хімічне обладнання(СК-10);
- здатність до опанування нових облас тей хімії шляхом самостійного навчання (СК-11);
Програмні результати навчання
Знання
- знати базові методологічні знання та розуміння основ хімії та суміжних галузей знань (ПРНЗ-1);
- здатність розуміти та інтерпретувати основи фізики та математики на рівні, достатньому для використання їх у різних сферах хімії (ПРНЗ-2);
- знання хімічної термінології номенклатури, спроможність описувати хімічні дані у символьному вигляді (ПРНЗ-3);
- знання основних типів хімічних реакцій та їх характеристики (ПРНЗ-4);
- здатність пояснити зв’язок між будовою та властивостями речовини (ПРНЗ-5);
- знання та розуміння періодичного закону та періодичної системи елементів, здатність описувати, пояснювати та передбачати властивості хімічних елементів та сполук на їх основі (ПРНЗ-6);
- знання основних принципів квантової механіки, здатність застосовувати їх для опису будови атома, молекул та хімічного зв’язку (ПРНЗ-7);
- базові знання принципів і процедур фізичних, хімічних, фізико-хімічних методів дослідження, типового обладнання та приладів (ПРНЗ-8);
- знання основ планування та проведення експериментів, методики та техніки приготування розчинів та реагентів (ПРНЗ-9);
- знання основних принципів термодинаміки та хімічної кінетики, здатність до їх застосування для вирішення практичних задач (ПРНЗ-10);
- здатність описувати властивості аліфатичних, ароматичних, гетероциклічних та органометалічних сполук, пояснювати природу та поведінку функціональних груп в органічних молекулах (ПРНЗ-11);
- знання основних шляхів синтезу в органічній хімії, включаючи функціональні групові взаємоперетворення та формування зв’язку карбон-карбон, карбон-гетероатом (ПРНЗ-12).
Уміння
- здійснювати критичний аналіз, оцінювати дані та синтезувати нові ідеї (ПРНУ-1);
- здійснювати експериментальну роботу під керівництвом, з метою перевірки гіпотез та дослідження явищ і хімічних закономірностей (ПРНУ-2);
- спроможність використовувати набуті знання та вміння для розрахунків, відображення та моделювання хімічних систем та процесів, обробки експериментальних даних (ПРНУ-3);
- виконувати комп’ютерні обчислення, що мають відношення до хімічних проблем, використовуючи стандартне та спеціальне програмне забезпечення, навички аналізу та відображення результатів (ПРНУ-4);
- працювати самостійно або в групі, отримати результат у межах обмеженого часу з наголосом на професійну сумлінність та наукову доброчесність (ПРНУ-5);
- демонструвати знання та розуміння основних фактів, концепцій, принципів та теорій з хімії (ПРНУ-6);
- використовувати свої знання та розуміння на практиці для вирішення задач та проблем відомої природи (ПРНУ-7);
- готувати розчини та реагенти, планувати та здійснювати хімічні експерименти (ПРНУ-8);
- інтерпретувати експериментально отримані дані та співвідносити їх з відповідними теоріями в хімії (ПРНУ-9);
- здійснювати моніторинг та аналіз наукових джерел інформації та фахової літератури (ПРНУ-10);
- Використовувати набуті знання та компетенції з хімії в прикладному полі, базові інженерно-технологічні навички (ПРНУ-11).
Комунікація
- здатність до фахового спілкування в діалоговому режимі з колегами та цільовою аудиторією (ПРНК-1);
- вміння коректно використовувати мовні засоби в професійній діяльності залежно від мети спілкування (ПРНК-2);
- вміння відображати результати своїх наукових досліджень у письмовому вигляді (ПРНК-3);
- здатність до презентації результатів своїх досліджень (ПРНК-4);
- здатність працювати в міждисциплінарній команді, мати навички міжособистісної взаємодії (ПРНК-5);
- здатність використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології при спілкуванні, а також для збору, аналізу, обробки, інтерпретації даних (ПРНК-6).
Автономія та відповідальність
-
- здатність вести професійну діяльність з найменшими ризиками для навколишнього середовища (ПРНАВ-1);
- здатність діяти соціально відповідально та громадянсько свідомо на основі етичних міркувань (ПРНАВ-2);
- здатність вчитись самостійно та самовдосконалюватися, нести відповідальність за власні судження та результати (ПРНАВ-3);
- здатність приймати обґрунтовані рішення та рухатися до спільної мети (ПРНАВ-4).