Каталог освітніх компонентів
Освітня програма
Клінічна психологія
Профіль освітньої програми
Тип диплому та обсяг освітньої програми
(в кредитах ЄКТС) |
Диплом магістра, одиничний, тривалість програми – 120 кредитів ЄКТС, розрахунковий період – 1 р. 9 міс. | |
Заклад вищої освіти | Донецький національний університет імені Василя Стуса, Україна
Vasyl’ Stus Donetsk National University, Ukraine |
|
Акредитаційна
Організація |
Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти | |
Період акредитації | Програма впроваджена у 2024 р., сертифікат про акредитацію: НД № 0289355 від 21.08.2017 р.; термін дії сертифіката до 01 липня 2026 р. | |
Рівень програми | Національна рамка кваліфікацій України (7 рівень, магістерський рівень),
Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти QFEHEA(Second cycle), Європейська рамка кваліфікацій для навчання впродовж життя EQFLLL (level 7) |
|
Передумови | Вступ на основі НРК 6, НРК 7 за спеціальностями 053 Психологія, 016 Спеціальна освіта, 091 Біологія та біохімія, 221 Стоматологія, 222 Медицина, 228 Педіатрія, 225 Медична психологія, 223 Медсестринство, 224 Технології медичної діагностики та лікування, 227 Терапія та реабілітація, 226 Фармація, промислова фармація, 228 Педіатрія, 229 Громадське здоров’я. | |
Обмеження щодо
форм навчання |
Немає | |
Освітня кваліфікація | Магістр з клінічної психології | |
Кваліфікація в дипломі | Ступінь вищої освіти – магістр Спеціальність С4 Психологія
Освітня програма:Клінічна психологія Degree of higher education: master Speciality: С4 Psychology Educational program: Clinical Psychology |
|
Опис предментої області | Об’єкт вивчення: психічні явища, психофізіологічні процеси та механізми, які лежать в основі різних форм психічної активності; поведінка, діяльність, вчинки особистості; ВКХ, особистість хворої людини, психічне здоров’я, психологічне благополуччя, причини, патогенез та можливості відновлення порушень психічної діяльності, психологічна допомога, психологічна підтримка.
Цілі навчання: формування наукових уявлень про природу психіки, про психологічні складові перебігу відновлення, компенсації, реадаптації чи адаптації людини в травмівних умовах надзвичайних ситуацій; розвиток здатності до застосування психологічних знань в умовах професійної діяльності. Теоретичний зміст предметної області: система психологічних знань, базових категорій і понять, закономірностей, механізмів, методологічних підходів, пояснювальних принципів, науково-прикладних завдань. Методи, методики та технології: методи теоретичного та емпіричного дослідження, валідні, стандартизовані психодіагностичні методики, методи аналізу даних, технології психологічної допомоги. Інструменти та обладнання: комп’ютерна техніка, сучасні інформаційні та комунікаційні технології. |
|
Академічні права випускників | Можливість навчання за програмою третього (освітньо-
наукового) рівня вищої освіти. Набуття додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.
|
Мета програми
Підготовка висококваліфікованих фахівців у сфері ментального здоров’я, здатних інноваційно та інтелектуально розв’язувати та вирішувати складні завдання і проблеми у сфері клінічної психології на основі досягнень сучасної психологічної науки і практики; здатних надавати психологічну допомогу різним верствам населення, методами промоції психічного здоров’я та психологічного благополуччя, здатних розробляти та проводити психопрофілактичні заходи та психодіагностику, будувати та використовувати сучасні психокорекційні психотехнології; проводити психодіагностичні, консультативні, психокорекційні заходи в умовах професійної діяльності, у тому числі у складі фахівців мультидисциплінарних команд.
Характеристика програми
1 | Фокус програми | Загальна |
2 | Особливості програми | Спрямованість на наукову, дослідницьку, практичну роботу психолога з різними верствами населення, які потребують відновлення, корекції психологічного здоров’я, створення сприятливих умов для розвитку та утвердження особистості; практико-орієнтований підхід; освіта у професійно-орієнтованому середовищі з урахуванням актуальних потреб населення та із залученням до аудиторних занять професіоналів-практиків, стейкхолдерів і роботодавців; можливість професійного зростання та проведення прикладних досліджень на базі КНП «Подільського регіонального центру онкології», Вінницької міської клінічної лікарні швидкої медичної допомоги, Центру лікування болю та реабілітації ветеранів «Прометей»; Інклюзивно-ресурсного центру №2 Вінницької міської ради; кафедр психології та нейробіології та біофізики Вільнюського університету (Литва), а також в межах наукових проектів, зокрема міжнародних; здійснювати практичну консультаційно-психотерапевтичну та психокорекційну діяльність з використанням валідних методів та технік; розробляти стратегії, організовувати та проводити клініко-психологічне дослідження; ефективно взаємодіяти з колегами в моно- та мультидисциплінарних командах; розробляти та впроваджувати інноваційні методи психологічної допомоги та корекції психоемоційного стану клієнтам; надавати кризову психологічну допомогу.
– дотримання стандартів академічної доброчесності. |
Працевлаштування та продовження освіти
1 | Працевлаштування | Магістр може займати посаду: у психотерапевтичних, психологічних, консультативних службах; у соціальних службах (центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, дитячі центри творчості і дозвілля, дитячі будинки, притулки, геріатричні заклади, інклюзивно-ресурсні центри); у закладах охорони здоров’я (лікарні, поліклініки, центри для осіб з інвалідністю, наркологічні та реабілітаційні центри); у закладах освіти (дитячі садки, школи, заклади вищої освіти); у службі довіри; у Міністерстві надзвичайних ситуацій (митниці, служби порятунку, військові організації); наукового співробітника та асистента у лабораторіях, завідувача лабораторії; вихователя соціальний по роботі з дітьми з інвалідністю.
A master’s degree can hold a position: in psychotherapeutic, psychological, consulting services; in social services (centers of social services for families, children and youth, children’s creativity and leisure centers, orphanages, shelters, homes for the elderly, disabled, inclusive resource centers); in healthcare facilities (hospitals, polyclinics, special schools for disabled children, drug addiction and rehabilitation centers); in educational institutions (kindergartens, schools, institutions of higher education); in the trust service; in the Ministry of Emergency Situations (customs, rescue services, military organizations); research worker and laboratory assistant, head of the laboratory; of a social educator working with disabled children. |
Стиль та методика навчання
1 | Підходи до викладання та навчання | Основні стратегії та методи навчання: студентоцентроване, інтерактивне, проблемно-орієнтоване, проектне навчання, самонавчання. Викладання проводиться у вигляді: лекцій, мультимедійних лекцій, інтерактивних лекцій, семінарів, практичних занять, лабораторних робіт, самостійного навчання. |
2 | Система оцінювання | Визначена «Порядком оцінювання знань здобувачів вищої освіти у Донецькому національному університеті імені Василя Стуса». Методи оцінювання: усні та письмові екзамени, заліки, захист звітів з практики, тематичні дослідження, есе, презентації, усне опитування, тестування, виконання індивідуального творчого завдання, захист магістерських робіт, письмовий контроль (в тому числі електронний). |
Перелік компетентностей випускника
Інтегральна компетентність (ІК) | Здатність вирішувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог.
|
Загальні компетентності (ЗК) | ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК2. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК4. Уміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК5. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. ЗК6. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК7. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. ЗК8. Здатність розробляти та управляти проектами. ЗК9. Здатність мотивувати людей та рухатися до спільної мети. ЗК10. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
Встановлені університетом ЗК11.Здатність встановлювати, підтримувати ділові та міжособистісні комунікації у галузі психології та іншихсферах життя.
|
Спеціальні (фахові) компетентності (СК) | СК1. Здійснювати теоретичний, методологічний та емпіричний аналіз актуальних наукових та практичних проблем клінічної психології та психологічного консультування.
СК2. Здатність самостійно планувати, організовувати та здійснювати дослідження у галузях клінічної психології, психологічного консультування та психотерапії з елементами наукової новизни і/або практичної значущості. СК3. Здатність обирати і застосувати валідні та надійні методи наукового дослідження та/або доказові методики і техніки професійної практичної діяльності. СК4. Здатність здійснювати практичну діяльність (консультаційну, психотерапевтичну, тренінгову, прогностичну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів та технік. СК5. Здатність організовувати та реалізовувати просвітницьку та освітню діяльність для різних категорій населення у сфері психології. СК6. Здатність ефективно взаємодіяти з колегами в моно- та мультидисциплінарних командах. СК7. Здатність приймати фахові рішення у складних і непередбачуваних умовах, адаптуватися до нових ситуацій професійної діяльності. СК8. Здатність оцінювати межі власної фахової компетентності та підвищувати професійну кваліфікацію. СК9. Здатність дотримуватися у фаховій діяльності норм професійної етики та керуватися загальнолюдськими цінностями. СК10. Здатність самостійно розробляти проекти шляхом творчого застосування існуючих та генерування нових ідей. СК11. Здатність розробляти та впроваджувати інноваційні методи психологічної допомоги клієнтам у складних життєвих ситуаціях.
Визначені університетом СК12. Здатність здійснювати практичну діяльність у сфері клінічної психології. СК13. Здатність розробляти та застосовувати превентивні та корекційні програми збереження психологічного здоров’я людини. СК14. Розуміння сфер компетентності та специфіки професійної діяльності клінічного психолога. СК15. Розуміння психологічної сутності станів здоров’я та хвороби, знання критеріїв та методів дифдіагностики для визначення психічної норми та патології. СК16. Вміти встановлювати та підтримувати фахову взаємодію з представниками суміжних спеціальностей (лікарями, соціальними працівниками, соціальними педагогами тощо).
|
Результати навчання
ПР 1. Здійснювати пошук, опрацювання та аналіз професійно важливих знань із різних джерел із використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
ПР2. Вміти організовувати та проводити психологічне дослідження із застосуванням валідних та надійних методів.
ПР3. Узагальнювати емпіричні дані та формулювати теоретичні висновки.
ПР4. Робити психологічний прогноз щодо розвитку особистості, груп, організацій.
ПР5. Розробляти програми психологічних інтервенцій (тренінг, психотерапія,
консультування тощо), провадити їх в індивідуальній та груповій роботі, оцінювати якість.
ПР6. Розробляти просвітницькі матеріали та освітні програми, впроваджувати їх, отримувати зворотній зв’язок, оцінювати якість.
ПР7. Доступно і аргументовано представляти результати досліджень у писемній та усній формах, брати участь у фахових дискусіях.
ПР8. Оцінювати ступінь складності завдань діяльності та приймати рішення про звернення за допомогою або підвищення кваліфікації.
ПР9. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності.
ПР10. Узагальнювати результати власних наукових досліджень у формі наукових звітів різних форм (тез, статей, доповідей, презентацій).
ПР11. Оцінювати здобутки та визначати й аргументувати перспективи власної наукової роботи.
Визначені університетом
ПР12. Диференціювати типи екстремальних ситуацій і форми поведінки людей в цих ситуаціях, прогнозувати можливі наслідки впливу певних екстремальних чинників на людину.
ПР13. Здійснювати професійну діяльність у сфері клінічної психології.
ПР14. Розробляти стратегії клініко-психологічного дослідження з врахуванням специфіки об’єкта дослідження та доступних сучасних дослідницьких методів.
ПР15. Розробляти програми психопрофілактичних та просвітницьких заходів у клініко- психологічній сфері.
Ресурсне забезпечення реалізації програми
1. | Кадрове забезпечення | Кадрове забезпечення освітньо-професійної програми включає науково-педагогічних працівників кафедри психології, а також інших кафедр Університету, які володіють досвідом і компетентностями, що дозволяють формувати програмні результати навчання за освітніми компонентами ОП. Гарант, члени проєктної групи та групи забезпечення відповідають вимогам, що зазначені Ліцензійними умовами провадження освітньої діяльності. До викладання професійних дисциплін залучаються штатні працівники університету та провідні наукові співробітники академічних наукових установ, які мають наукові ступені доктора наук та кандидата наук, а також вчені звання професора і доцента, що відповідає Ліцензійним умовам. Усі науково-педагогічні працівники, задіяні у викладанні, мають підтверджений рівень наукової і професійної активності, більшість з яких є штатними співробітниками університету, мають наукові ступені та вчені звання. |
2. | Матеріально-технічне забезпечення | Матеріально-технічне забезпечення Університету відповідає Ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності та дозволяє повністю забезпечити освітній процес за освітньо-професійною програмою. Стан приміщень відповідає санітарно-гігієнічним нормам. Матеріально-технічне забезпечення ДонНУ імені Василя Стуса включає: 4 навчальних корпуси; Хмельницьку філію «Бізнес-інноваційний центр «ДонНУ — Поділля»; бібліотеку; сучасні навчальні аудиторії, комп’ютерні класи, навчальні та науково-навчальні лабораторії; навчально-оздоровчий табір «Наука» (с. Мелекіно, Донецька область), навчально-оздоровчу базу «Сокол» (с. Дронівка Донецька область). При викладанні дисциплін професійної підготовки використовується матеріально-технічна база ДонНУ імені Василя Стуса (навчальна лабораторія кафедри психології, ресурси наукової бібліотеки). |
3. | Інформаційне та навчально-методичне забезпечення
|
Інформаційний пакет спеціальності. Навчальні ресурси: доступ до онлайн-бібліотеки університету; доступ до електронних бази наукових журналів; доступ до бази електронних бібліотечних ресурсів світу. Навчально-методичне забезпечення включає: робочі програми навчальних дисциплін та практик; посібники (навчальні, навчально-методичні), конспекти лекцій; методичні вказівки до написання та захисту магістерських робіт, до лабораторних практикумів та практичних занять, щодо організації самостійної роботи здобувачів освіти; методичні матеріали для проведення атестації здобувачів вищої освіти; інші навчально-методичні матеріали. Навчально-методичні матеріали розміщено на порталі філологічного факультету, дистанційній платформі Moodle та на OneDrive (з наданням доступу здобувачам освіти). Академічна підтримка – консультації з вибору програми, окремих вибіркових дисциплін, проєктування індивідуальних навчальних траєкторій. |
Академічна мобільність
1 | Національна кредитна мобільність | Реалізується в ДонНУ імені Василя Стуса відповідно до вимог чинного законодавства та регулюється внутрішніми локальними документами: Положенням про реалізацію права на академічну мобільність в ДонНУ імені Василя Стуса, Положенням про організацію освітньої діяльності в ДонНУ імені Василя Стуса. Перезарахування отриманих кредитів на основі Європейської кредитно-трансферної системи (ЄКТС), отриманих під час участі здобувача вищої освіти у програмах національної академічної мобільності відбувається шляхом порівняння змісту навчальних програм та з урахуванням програмних результатів навчання здобутих студентом. Здобувачі вищої освіти освітньо-професійної програми в межах співпраці Університету з провідними закладами вищої освіти України, науковими установами НАН України мають право впродовж окремих семестрів навчатися в інших ЗВО, проходити фахові стажування та фахові тренінги в інших закладах вищої освіти та фахових професійних установах, брати участь в університетських наукових конференціях, семінарах тощо. |
2 | Міжнародна кредитна мобільність | Міжнародна кредитна мобільність здійснюється згідно з вимогами чинного законодавства та регулюється внутрішніми локальними документами: Положенням про реалізацію права на академічну мобільність в ДонНУ імені Василя Стуса, Положенням про організацію освітньої діяльності в ДонНУ імені Василя Стуса, а також відповідно до укладених договорів про співробітництво Університету з іноземними закладами вищої освіти – партнерами. Перезарахування отриманих кредитів на основі Європейської кредитно-трансферної системи (ЄКТС) шляхом порівняння змісту навчальних програм та з урахуванням програмних результатів навчання здобутих здобувачем вищої освіти. |
3 | Навчання іноземних здобувачів вищої освіти | Передбачено
|
Каталог компонентів освітньої програми та їх логіко-структурна схема фахівця
Код | Компоненти освітньої програми(навчальні дисципліни, практика, кваліфікаційнаробота) | Кількість кредитів | Форма
підсумкового контролю |
Дисципліна професійної та практичної підготовки | |||
ОК1 | Професійна іноземна мова | 3 | залік |
ОК2 | Психологія здоров’я та психологічного благополуччя | 4 | залік |
ОК3 | Психосоматика | 4 | екзамен |
ОК4 | Психіатрія та наркологія для клінічних психологів | 5 | екзамен |
ОК5 | Психодіагностика в клінічній практиці | 5 | екзамен |
ОК6 | Організація діяльності психолога в клінічній практиці | 4 | залік |
ОК7 | Психологічне консультування в клінічній практиці | 5 | екзамен |
ОК8 | Методологія і організація наукових психологічних
досліджень |
4 | екзамен |
ОК9 | Застосування сучасних класифікаторів хвороб (МКХ11, DSM5) в клінічній практиці | 3,5 | залік |
ОК10 | Психологічна експертиза в клінічній практиці | 3 | залік |
ОК11 | Психофармакологія | 4 | залік |
ОК12 | Психотерапія та психокорекція в клінічній практиці | 5 | екзамен |
ОК13 | Психологія криз і травм | 4 | екзамен |
ОК14 | Онкопсихологія та паліативна допомога | 4 | екзамен |
ОК15 | Діагностично-консультаційна практична підготовка практика | 2,5 | диф.залік |
ОК16 | Прикладні методики та основи інтервізії/супервізії | 4 | залік |
ОК17 | Психологічне консультування і супровід дітей та підлітків | 4 | залік |
ОК 18 | Науково-дослідна практична підготовка | 6 | диф. залік |
ОК 19 | Підготовка кваліфікаційної магістерської роботи | 15 | Захист
роботи |
Захист кваліфікаційної роботи | 0,5 | захист кваліфікаційної роботи
|
|
Атестаційний екзамен | 0,5 | екзамен | |
Загальний обсяг дисциплін професійної та практичної
Підготовки |
90 | ||
Дисципліна за вибором здобувача вищої освіти | |||
Дисципліна за вибором 1 | 3 | Залік | |
Дисципліна за вибором 2 | 3 | Залік | |
Дисципліна за вибором 3 | 5,5 | Залік | |
Дисципліна за вибором 4 | 5,5 | залік | |
Дисципліна за вибором 6 | 5,5 | залік | |
Дисципліна за вибором 6 | 7,5 | залік | |
Загальний обсяг дисциплін за вибором здобувача вищої освіти | 30 | ||
ЗАГАЛЬНИЙ ОБСЯГ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ | 120 |